کلید روحانی قفل زنگ زده ی تابوی آمریکایی را شکست

از همان روز های اول معلوم بود که کلید روحانی کلیدی قدرتمند است که در گشایش قفل های که در طول سال ها بویژه هشت سال گذشته زده شده است توانا عمل خواهد کرد. این روز ها آرامشی که بر بازارها حاکم شده بر بسیار موارد از جمله طلا و دلار تاثیر گذشته است. موج امید همچنان در ذهن مردم سرحال و سرزنده به پیش می رود. گفتمان ایران با دنیا و دنیا با ایران عوض شده است. و این آخری که امروز بود کلید روحانی در تابوی آمریکا در حال گشودن قفلی 34 ساله است. اگر چه اولین قدم بود ولی شاید تا چند وقت پیش گفتن از مکالمه تلفنی ریس جمهور ایران و امریکا باور نکردنی می نمود ولی حالا انجام شده است. روحانی با حفظ احترام ، عزت و اقتدار  ایران راه جدیدی را گشوده است.

آنقدر که ما در این سی و چند سال از نداشتن رابطه با آمریکا و آتش زدن پرچم ضرر کرده ایم بعید است از داشتن رابطه ی سیاسی و اقتصادی و احترام به نماد یک ملت ضرر کنیم. در نبود را بطه ی مستقیم بسیاری آتش بیار معرکه بودند. امریکا یک ابرقدرت است با تمام ویژگی های یک زورمدار باید با این کشور با درایت برخورد کرد نه با دشمنی و تحریک. آمریکا هم در طول این سال ها یاد گرفته است که ایران کشوری منحصر به فرد است و باید برخورد با وی منحصر به فرد باشد چونکه از روش های معمول مانند تهدید و تطمیع و تحریم به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید.به عبارتی هر دو کشور به نقطه ای رسیده اند که نیاز به گفتگوی مستقیم را به جای شاخ و شانه کشیدن احساس کرده اند . این مذاکرات می تواند به گونه ای پیش رود که هم اهداف ملی حفظ شود و هم به نقطه ی مطلوبی برسیم . با اطمینان می توان گفت روسیه انگلیس چین و فرانسه چیزی متفاوت با آمرکا نیستند جز اینکه مقیاس آنها کوچکتر است .پس بهتر است دنبال منافع ملی از راه ارتباط و گفتگو باشیم تا دشمنی و دشمن تراشی.

چه خوب شد که شروع این ارتباط بجای مصافحه با مکالمه شروع شد تا بتوان با گفتن و شنیدن راهی جدید گشود. امریکایی ها در این چند روز سعی کرده اند حسن نیت شان را حداقل در این مرحله نشان دهند . از سخنان اوباما در سازمان ملل تا  بازگرداندن یک شیئ عتیقه قدیمی ایرانی  و تماس تلفنی با دکتر روحانی در ترافیک نیویورک و دقایقی قبل از خروجی دکتر از خاک آمریکا. باید خوش بین بود نیمه پر لیوان را دید و بادرایت نیمه ی خالی را مدیریت کرد که خالی نماند.

امیدوارم با گشودن قفل هسته ای و قفل رابطه با آمریکا بهانه از دست بدخواهان گرفته شود تا کشور بیشتر درگیر ساختن اقتصاد و پایه ریزی رفاه مردم گردد که حق مردم  صبور ایران بیش از این است.


دکتر روحانی بعد از مکالمه در هواپیما برای بازگشت به ایران



اوباما بعد از مذاکره در حال اعلام مذاکره تلفنی در کنفرانس خبری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد