شجریان در مقابل تتلو

شجریان در مقابل تتلو
کاری به نتایج انتخابات ندارم که هر چه باشد تا چند ساعت دیگر اعلام خواهد شد.
 آنچه آزارم می دهد این است که گاهی چقدر سیاست ذهن ملت را مشوش و منحرف و مسایل ساده را پیچیده می کند.
شجریان که عصاره ی فرهنگ و تلاش موسیقایی یک ملت برای حفظ فرهنگ تاریخی اش است در مقابل تتلویی قرار می گیرد که هیچ بنیان و اساسی جز یک موج زودگذر و تعدادی طرفدار ندارد و تا چند وقت پیش بخاطر هنجارشکنی هایش در زندان به سر می برده است.
این موضوع وقتی مهم تر می شود که بدانیم شجریان چه سهمی حتی در پیروزی و شکوفایی انقلاب داشته است. در حالیکه بسیاری از موسیقیدان های آن زمان یا رفتند و یا حداقل گامی برنداشتند. اصلا این هم بجای خود وقتی بدانیم شجربان چه تلاش مضاعفی کرد تا گوشه گوشه ی موسیقی این مملکت را بکاود و بخواند تا به تاریخ سپرده نشود. کسی که سال ها نوای آسمانی ربنایش میهمان ملکوتی تربن لحظات مردم بوده است و جدای از تاثیرات و مسایل سیاسی که آنرا از سفره حذف می کند هنوز هم همان جایگاهش را دارد.
ما عجیب ملتی هستیم و سیاست چه می کند که یک طرف همه ی تلاش خود را برای اتصال به او می کند و طرف مقابل در مقابلش تتلو را علم می کنم و پا روی تمام عقایدش می گذارد با او ملاقات و از او تعریف و تمجید می کند تا چند رای بیشتر به سبدشان ریخته شود. تتلو نیز فرصت را غنیمت شمرده اصل ربنا را به زیر سوال می برد و می گوید مردم از آن خسته شده اند. فیلمساز اهل فرهنگ مملکت حاضر میشود او را با عناوین نامناسب خطاب کند و عده ای از مردم نیز در مقابلش قرار بگیرند.
ای وای ملتی که به این آسانی سرمایه هایش را آن هم سرمایه ی فرهنگ خود را به این آسانی در مسلخ های سیاسی سر می برند.
مطمءنا نه شجریان از تاریخ دراز مدت مملکت حذف می شود و نه به موج نشستگانی مانند تتلو در تاریخ فرهنگ جایگاهی برجسته ای می یابند ولی این موضوع خبر از حال و روز ملت ما بعنوان یک ملت ناسپاس در مقابل سرمایه هایش می دهد و نخبه کشی ما را به ما یادآوری می کند. سیاست همیشه اینگونه بوده است و از موج ها به نحو احسن استفاده کرده است ولی چه بد است که فرهنگ به زیر پای سیاست مثله می شود و یک عمر تلاش یک پاسدار فرهنگی ایرانزمین در مسلخ تنازعات سیاسی بازیچه می شود.
فقط درد دلی بود که از دل به کاغذ نشست تا شاید اندکی از سنگینی سیاست سرب آلود تهران را از دل بزداید.
محمود مسعودی
نظرات 1 + ارسال نظر
اذر 1396/03/04 ساعت 04:25 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد